Ken Hankinson

image1
DJI_0218
DJI_0212
DJI_0208
DJI_0202
DJI_0293
IMG_8807
DJI_0281
DJI_0264
DJI_0249
DJI_0225
DJI_0307
IMG_8759
IMG_8765
image3
IMG_9421
IMG_9440
IMG_9445
IMG_9469
IMG_9470
image2
image4
image6
image10
image11
IMG_8773
image1
DJI_0218
DJI_0212
DJI_0208
DJI_0202
DJI_0293
IMG_8807
DJI_0281
DJI_0264
DJI_0249
DJI_0225
DJI_0307
IMG_8759
IMG_8765
image3
IMG_9421
IMG_9440
IMG_9445
IMG_9469
IMG_9470
image2
image4
image6
image10
image11
IMG_8773

Detaljer

  • Pris: Nok.Kr.1.149.000,-
  • Prize in Euro: € 110.000,-
  • Merke: Selvbygd Ken Hankinson design
  • Brand: Self built Ken Hankinson design
  • Lengde/length: 23 fot/feet
  • Motor/engine: Volvo Penta V8
  • Maks fart/max speed: 35 knop/knots
  • Sitteplasser/seats: 5

Nå selges en usedvanlig lekker Ken Hankinson design, selvbygget i Norge. Denne Runabout klassikeren er fra 2015, men har gjennomgått betydelige oppgraderinger i 2020.

Ken Hankinson har tegnet og designet klassiske båter i en årrekke, og regnes av mange som verdens vakreste klassiske båt design. Hankinson bygget aldri båtene selv, men bidro i byggeprosesser dersom prosjektet er unikt, og samarbeidspartneren ikke var over eksentrisk. Hankinson eide heller aldri en egen båt. «Jeg ser etter det rette designet. Også vil jeg ha noen til å bygge den for meg». Har Hankinson uttalt i et intervju med Eric Torbenson. Hadde Ken Hankinson fortsatt vært blant oss ville han nok vurdert et bud på denne!

Skroget er bygd i Eik, Furu, finer, støpt med glassfibermatte, og lakkert med en trefarget ripe bestandig lakk. Mahogni dekket er kald limt med epoxy og lakkert med ripe bestandig lakk. Mahogni interiøret er dekket med 12 lag Epifanes lakk, og utsmykket med nye Smith & Jaeger instrumenter.

Akter i båten er det et stort oppbevaringsrom med elektrisk luke løfter fra Lenco. Motorrommet ligger bak cockpit, og har også elektrisk lukeløfter. Her er det montert en Volvo Penta 5.0 V8 med en Borg Warner girkasse. Sitteløsningen i cockpit er like enkel som den er praktisk. Det er et enkelt førersete på styrbord side, og sofabenk langs styrbord side og akter. Interiøret er nytt av året, og alle putene er trukket med Silwertex stoff. Under benken på styrbord side er det en kjøleskuff. Her er også montert baugpropell og ankervinsj i 2020.

 

Klikk på linken for å se flere båter Ken Hankinson har designet:

https://www.boatdesigns.com/Hankinson-Designs/departments/718/

 

 

Utstyr:

  • Baugpropell, Sleipner
  • Ankervinsj, Engbo
  • Bruce anker
  • Girkasse, Borg Warner
  • Fast aksel, Sleipner oljesmurt gjennomføring
  • Messing propell, Winrace 4 bladers cuppet
  • Innvendig lakk, Epifanes
  • Utvendig lakk, Glasurit ripe bestandig lakk
  • Instrumenter, Smith og Jaeger
  • Kjøleskuff, med kompressor
  • Interiør, Silwertex
  • Lukeløftere, Lenco

 

Noryachts are proud to present exceptionally pretty Ken Hankinson design, self-built in Norway. This Runabout classic is from 2015 but has undergone significant upgrades in 2020.

Ken Hankinson has designed classic boats for a number of years and is considered by many as the world’s most beautiful classic boat design. Hankinson never built the boats himself but contributed in construction processes if the project is unique and the partner was not too eccentric. Hankinson never owned his own boat. “I’m looking for the right design. Also, I wanted someone to build it for me ” Hankinson stated in an interview with Eric Torbenson. Had Ken Hankinson still been among us, would he probably have considered a bid on this one!

The hull is built in Oak, Pine, veneer, cast with fiberglass mat, and lacquered with a tri-colored scratch resistant paint. The mahogany cover is cold glued with epoxy and lacquered with scratch resistant paint. The mahogany interior is covered with 12 layers of Epiphanes varnish, and decorated with new Smith & Jaeger instruments.

Behind on the boat there is a large storage room with electric hatch lifts from Lenco. The engine compartment is located behind the cockpit and also has electric hatches. Here is mounted a Volvo Penta 5.0 V8 with a Borg Warner gearbox. The cockpit seating solution is as simple as it is practical. There is a single driver’s seat on starboard side, and sofa bench along starboard side and stern. The interior is new this year and  are covered with Silwertex fabric. Under the bench on starboard side there is a refrigerator drawer. A bow propeller and anchor winch are also installed in 2020.

Equipment:

  • Bow propeller, Sleipner
  • Anchor winch, Engbo
  • Bruce anchors
  • Gearbox, Borg Warner
  • Fixed axle, oil-lubricated Sleipner
  • Brass propeller, Winrace 4 blade cuppet
  • Inside lacquer, Epiphanes
  • Exterior lacquer, Glasurit scratch resistant lacquer
  • Instruments, Smith and Jaeger
  • Refrigerator drawer, with compressor
  • Interior, Silwertex fabric
  • Electric Shutters, Lenco